Menu

Strona Główna
Ostatnio dodane
Dokumenty szkolne
Rada Rodziców
Informacje psychopedagoga
Rekrutacja
Biblioteka szkolna
UKS "Płomyk"
"Szkolny NIÓS"
Wszystko o sztuce - także eksperyment pedagogiczny
Sekcja wędkarska
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Finaliści i laureaci
Autografy polskich sportowców
Hymn gimnazjum
Hymn szkoły podstawowej
Podziękowania
Raport z ewaluacji - Gimnazjum Nekla
Tendencja rozwojowa szkoły
Indywidualizacja nauczania w klasach I-III SP
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Rok szkolny 2014/2015
Zobacz w archiwum
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
ROK SZKOLNY 2015/2016
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dziennik elektroniczny
Plan lekcji
Wykaz podręczników
Zajęcia pozalekcyjne
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Informacje ogólne
Świetlica szkolna
Harmonogram lekcji i przerw
Harmonogram dowożenia uczniów
Harmonogram dyżurów dla rodziców
Harmonogram zebrań z rodzicami
Grono pedagogiczne
Wychowawcy klas i przydział sal
Dodatkowe dni wolne w 2015/2016
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Komunikaty
Konkurs dla gimnazjalistów "Oddal to"
Półkolonie - komunikat
Nasze Zasady, Twoje Bezpieczeństwo
Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci
Harmonogram rekrutacji
Dopalacze. Gdzie szukać pomocy?
Otwarcie siłowni
Zbieramy zużyte baterie
Komunikaty archiwalne
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Konkursy
Konkursy archiwalne
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Samorząd Uczniowski
Samorząd gimnazjum
Samorząd szkoły podstawowej
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Uroczystości i wydarzenia
Sierpień
Wrzesień
Październik
Listopad
Grudzień
Styczeń
Luty
Marzec
Kwiecień
Maj
Czerwiec
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
CIEKAWA PRZYRODA Drukuj Email
Redaktor: Iwona Koralewska   
10.02.2011.

 

"POWIEDZ MI, A ZAPOMNĘ.

POKAŻ MI, A ZAPAMIĘTAM.

POZWÓL MI ZROBIĆ, A ZROZUMIEM."

KONFUCJUSZ

Zjawiska przyrody odgrywają w życiu każdego z nas znaczącą rolę. Ich zrozumienie pozwala lepiej poznać otaczający na świat. Odsłanianie tajemnic natury, ich wyjaśnienie i zrozumienie wprowadzają nas w świat fascynujących odkryć naukowych. W tym roku uczniowie klas czwartych, samodzielnie i kreatywnie zdobywają wiedzę uczestnicząc w zajęciach "Ciekawa przyroda."

Doświadczenia na lekcjach przyrody są łatwe do wykonania i bezpieczne. Nie są kosztowne i nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Rozbudzają wyobraźnię, pozwalają na twórcze, samodzielne i aktywne zdobywanie wiedzy. Odkrywanie tajemnic przyrody przynosi nam nie mało radości.

Iwona Koralewska
1.
 ERUPCJA WULKANU  
  Maksymilian Godycki-Ćwirko kl. IVb
2. DZIAŁANIE DETERGENTÓW
 
  Jakub Elegańczyk kl. IVa
3.
 MIESZAMY OLEJ Z WODĄ
 
  Jakub Gruszczyński kl. IVa
4.
 WIELKIE BUM
 
  Agnieszka Abramkiewicz kl. IVb
5.
 BADANIE WŁAŚCIWOŚCI ŚRODKÓW MYJĄCYCH
 
  Jakub Czaiński kl. IVa
6.
 NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE
 
  Manuela Begier kl. IVb
7.
 PRZYCZEPIAMY CUKIER
 
  Maria Świdłowska kl. IVb
8.
 JAK USUNĄĆ POWIETRZE Z KUBKA
 
  Martyna Dębicka kl. IVb
9.
 JAK SZAMPON DZIAŁA NA OLEJ?
 
  Maria Timm kl. IVb
10.
 DOŚWIADCZENIE Z PIEPRZEM
 
  Damian Pluciński kl. IVb
11.
 CZY W KUBKU POD WODĄ JEST POWIETRZE?
 
  Patrycja Olejnik kl. IVa
12.
 STATEK Z ŁADUNKIEM
 
  Agnieszka Abramkiewicz kl. IVb
13.
 CIŚNIENIE W WODZIE
 
  Aleksandra Wiśniewska kl. IVb
14.
 STATEK W BUTELCE
 
  Klaudia Plucińska kl. IVa
15. JAK ODDZIELIĆ KOLORY?  
  Martyna Dębicka kl. IVb
16.
 PŁYWAJĄCY ZIEMNIAK
 
  Agnieszka Abramkiewicz kl. IVb
17.
 SZTUCZNA TĘCZA
 
  Roksana Zoran
 kl. IVa
18.
 PUSZKA I BALON
 
  Aleksandra Wiśniewska kl. IVb
19.
 KARTKA UTRZYMUJĄCA WODĘ W KUBKU
 
  Manuela Begier kl. IVb
20. WYBUCH WULKANU
 
  Michał Kubiaczyk kl. IVa

 


DOŚWIADCZENIE PIERWSZE -  ERUPCJA WULKANU

Do szkoły przyniosłem plastelinę, żeby uformować z niej wulkan. Przyniosłem także sodę oczyszczoną, wodę i ocet. W klasie ustawiliśmy stolik i zacząłem robić doświadczenie. Najpierw do wulkanu wsypałem sodę oczyszczoną i wodę. Koledzy i koleżanki myśleli, że to już wybuchnie. Ale gdy dodałem octu lawa zaczęła się podnosić, ale wybuch się nie udał. Następnym razem też się nie udało. Dopiero za trzecim razem wulkan wybuchł. Koledzy i koleżanki pogratulowali mi. Pani kazała mi posprzątać po doświadczeniu i usiąść do ławki.

Maksymilian Godycki-Ćwirko  kl. 4b
 
 
POWRÓT
  

DOŚWIADCZENIE DRUGIE - DZIAŁANIE DETERGENTÓW

Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne są: talerzyk, woda, płyn do mycia naczyń i pieprz. Na talerzyk wlałem trochę wody by utworzyła cienką warstwę. Posypałem ją pieprzem. Następnie nalałem na środek talerzyka jedną kroplę płynu do mycia naczyń.

Pierwszy raz doświadczenie  nie udało mi się. Za drugim razem było lepiej. Na powierzchni wody posypanej pieprzem wytworzyła się dziura - tak zaobserwowaliśmy razem z kolegami. Wyjaśniliśmy, że płyn do mycia naczyń zniszczył właściwości powierzchni cieczy.

Doświadczenie było ciekawe i wszystkim bardzo się podobało.

Jakub Elegańczyk  kl. 4a
 
 
POWRÓT
  

DOŚWIADCZENIE TRZECIE - MIESZAMY OLEJ Z WODĄ

Dnia 4 listopada podczas lekcji przyrody przeprowadziłem doświadczenie. Do szklanki, w której znajdowała się woda dolałem trochę oleju. Zmieszałem zawartość. Olej zgromadził się na powierzchni cieczy. Pani powiedziała, że woda i olej "nie lubią się" - są to substancje niemieszające się ze sobą.

Dodałem więc płyn do mycia naczyń. Gdy zamieszałem ponownie, olej już nie  zgromadził się na powierzchni wody, tak jak to było przedtem, tylko rozpuścił się w niej.

Płyn do mycia naczyń rozproszył olej w wodzie.

Podczas przeprowadzania doświadczenia koleżanki i koledzy byli bardzo zaciekawieni. Niektórzy koledzy śmiali się, że eksperyment pewnie się nie uda. Nie mieli racji. Doświadczenie przebiegło bez zakłóceń.

Jakub Gruszczyński  kl. 4a
 
 
POWRÓT

DOŚWIADCZENIE CZWARTE - WIELKIE BUM

Na jednej z lekcji przyrody zrobiłam doświadczenie z sodą oczyszczoną i octem. Cała klasa stanęła w kole by każdy dobrze widział doświadczenie. Do szklanki wlałam wodę i wsypałam łyżkę sody. W klasie  zapadła cisza ...

Kiedy wlałam trochę octu ze szklanki zaczęła wypływać piana. Wszystkim się podobało. Klasa nagrodziła mnie brawami. Kiedy posprzątałam usiadłam na swoje miejsce. Za przeprowadzenie doświadczenia dostałam szóstkę z czego bardzo się ucieszyłam.

Agnieszka Abramkiewicz  kl. 4b
 
 
POWRÓT

DOŚWIADCZENIE PIĄTE - BADANIE WŁAŚCIWOŚCI ŚRODKÓW MYJĄCYCH

Do szkoły przyniosłem miskę, płyn do naczyń i kartę do gry.

Wlałem wodę do miski, a krótszy brzeg karty posmarowałem płynem do naczyń. Koledzy myśleli, że to nie wyjdzie. Włożyłem kartę do miski z wodą, a ona ... pływała jak motorówka!

Mydło, płyn do mycia naczyń lub proszek do prania, które nazywamy detergentami, zmniejszają napięcie powierzchniowe wody. W wodzie z detergentami łatwiej zatapia sie brud i wypłukuje z zabrudzonych tkanin. Detergenty ułatwiają pranie.

Pod namydlonym brzegiem karty siła napięcia powierzchniowego jest mniejsza niż pod  brzegiem znajdującym się naprzeciwko. Dlatego karta popłynęła. 


Jakub Czaiński  kl. 4a
 
 
POWRÓT

DOŚWIADCZENIE SZÓSTE - NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE

Na lekcji przyrody wykonałam doświadczenie. Przygotowałam szklankę z wodą i z płynem do mycia naczyń. Wrzucane po kolei monety toną. Mimo tego woda nie wylewa się ze szklanki. Na powierzchni wody widoczna jest błonka, która ulega wybrzuszeniu.

Manuela Begier  kl. 4b
 
 
POWRÓT

DOŚWIADCZENIE SIÓDME - PRZYCZEPIAMY CUKIER

Dzisiaj kolej na mnie! Tym razem to ja zamienię się w "doświadczalskiego" przyrodnika. Do wykonania mojego doświadczenia potrzebuję; słomkę do napojów, odrobinę cukru i włosy. Z tym ostatnim nie będzie problemu, co zresztą widać na załączonym obrazku.

Najpierw robimy mały bałagan i rozsypujemy na stole cukier. Następnie bierzemy słomkę, pocieramy nią o swoją czuprynę (może być potargana, nie ma to żadnego wpływu na przebieg doświadczenia). Naelektryzowaną słomkę przykładamy do cukru i okazuje się, że cukier do tej rurki przyczepia się!

Jest to związane z tym, że ładunki elektryczne pomiędzy cząstkami cukru i cząstki rurki przyciągają się.

Maria Świdłowska  kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE ÓSME - JAK USUNĄĆ POWIETRZE Z KUBKA?

Na lekcji przyrody robiłam doświadczenie, jak usunąć powietrze z kubeczka. Przygotowałam przezroczysty plastikowy kubek, duże naczynie i wodę. Na środku dna plastikowego kubka zrobiłam dziurkę. Zatkałam ją palcem i zanurzyłam kubek odwrócony dnem do góry w naczyniu wypełnionym wodą. Po odsłonięciu dziurki z kubka zaczęły się wydobywać pęcherzyki gazu. Świadczy to o tym, że w kubku znajdowało się powietrze.

Cała klasa była zdziwiona.

Martyna Dębicka kl. 4b
 
 
  POWRÓT

DOŚWIADCZENIE DZIEWIĄTE - JAK SZAMPON DZIAŁA NA OLEJ?

Na lekcji przyrody zrobiłam doświadczenie. Potrzebne były mi: olej, słoik z wodą i szampon. Do słoika z wodą dodałam oleju i energicznie wymieszałam. Zauważyliśmy, że olej i woda nie mieszają się ze sobą. Olej został na wierzchu, a woda była pod nim. Gdy dodałam szamponu olej już nie był jednolitą warstwą, ale składał się z małych kuleczek.

 Z tego doświadczenia wynieśliśmy, że woda i olej nie mieszają się, ale po dodaniu szamponu można rozproszyć olej w wodzie.


Maria Timm kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE DZIESIĄTE - DOŚWIADCZENIE Z PIEPRZEM

Potrzebne składniki: talerzyk, woda, pieprz, płyn do mycia naczyń.

Na talerzyk wlałem wodę tak, aby tworzyła cienką warstwę. Całość posypałem czarnym, zmielonym pieprzem. Następnie na palec nalałem odrobinę płynu i zanurzyłem go w wodzie na środku talerzyka. Pieprz natychmiast uciekł na boki!

Dzieje się tak, ponieważ detergent w postaci płynu do mycia naczyń powoduje rozpad napięcia powierzchniowego.

Damian Pluciński kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE JEDENASTE - CZY W KUBKU POD WODĄ JEST POWIETRZE?

Do dzbanka z wodą włożyłam plastikowy kubeczek odwrócony do góry dnem. Palcem przytrzymywałam zrobione wcześniej w dnie dziurki. Gdy puściłam palec zaczęły wydobywać sie bąbelki. To dlatego, że w kubku zgromadziło sie powietrze. Pani od przyrody podpowiedziała mi, żebym umieściła w kubku chusteczkę higieniczną. Tak też zrobiłam i gdy wynurzyłam kubek z wody ... chusteczka była sucha. Woda dochodziła tylko do pewnego poziomu i nie dosięgała chusteczki, bo w kubku było powietrze.

Patrycja Olejnik kl. 4a
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE DWUNASTE - STATEK Z ŁADUNKIEM

Na jednej z lekcji przyrody zrobiłam doświadczenie. Do miski nalałam wodę i położyłam na nią kulkę plasteliny. Niestety kulka zatonęła. Stwierdziliśmy wszyscy, że była za ciężka.

Z rozwałkowanej plasteliny zrobiłam łódkę i próbowałam położyć na wodę. Statek nie zatonął. Dokładałam do niego ładunek - ale mimo tego, bez problemu poruszał się po powierzchni wody.

Zaobserwowaliśmy, że kulka tonie, a statek z rozwałkowanej plasteliny pływa. Wyciągnęliśmy wniosek, że to, czy dany przedmiot pływa, czy też nie, zależy od jego kształtu.

Agnieszka Abramkiewicz kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE TRZYNASTE - CIŚNIENIE W WODZIE

Do doświadczenia potrzebne będą: butelka, woda i taśma klejąca.

W butelce zrobiłam 3 małe dziurki: jedną na dole, drugą na środku a trzecią na górze. Długim paskiem taśmy klejącej zakleiłam trzy dziurki. Do butelki nalałam wody. Gdy odkleiłam taśmę woda zaczęła lecieć. Z dziurki na górze słabo, na środku mocniej, a na dole najmocniej.

Wyciągnęliśmy wniosek, że ciśnienie jest największe najgłębiej w wodzie.

Aleksandra Wiśniewska kl. 4b
 
 
POWRÓT

DOŚWIADCZENIE CZTERNASTE - STATEK W BUTELCE

Do mojego doświadczenia przygotowałam talerzyk, świeczkę, kawałek plasteliny, plastikową nakrętkę od butelki, szklaną butelkę oraz wodę. Aby moje doświadczenie było bardziej efektowne, użyłam barwnika do wody.

Na talerzyk nalałam wodę. Świeczkę przymocowałam do nakrętki za pomocą plasteliny. Przygotowany statek umieściłam na talerzyku z wodą. Świeczkę zapaliłam. Statek przykryłam szklaną butelką, tak aby nie przylegał ściśle do talerza. Woda została zassana do butelki, a na jej powierzchni pływał statek. Paląca się świeczka  spowodowała wzrost temperatury gazu wewnątrz butelki i wypaliła znajdujący sie tam tlen. Gdy świeczka zgasła, nastąpił spadek temperatury gazu oraz spadek ciśnienia. Spadek ciśnienia musi być uzupełniony ciśnieniem słupa cieczy.

Klaudia Plucińska kl. 4a
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE PIĘTNASTE - JAK ODDZIELIĆ KOLORY?

Na lekcję przyrody przygotowałam kolorowe mazaki, pojemnik, wodę z octem, filtr do kawy, ołówek i taśmę klejącą.

Z filtru do kawy wycięłam pasek o wymiarach 10 cm na 5 cm. Pisakami namalowałam duże kropki w odległości 2 cm od jednego końca paska. Drugi koniec paska przymocowałam do ołówka.

Aby dowiedzieć się jakimi podstawowymi kolorami posłużono się przy produkcji tuszu do naszych mazaków włożyłam pasek (około 1 cm) do pojemnika z wodą z odrobiną octu, ale tak, żeby kropki się zanurzyły. Woda z octem wędruje naczyniami włosowatymi do góry zabierając ze sobą mniej więcej wszystkie barwniki, które rozdzielają się po drodze.

Martyna Dębicka kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE SZESNASTE - PŁYWAJĄCY ZIEMNIAK

Na jednej z lekcji przyrody przeprowadziłam doświadczenie, które polegało na tym, aby zobaczyć czy ziemniak w słonej wodzie pływa czy tonie.

Do szklanki z wodą włożyłam kawałek ziemniaka, który po chwili opadł na dno. Następnie zaczęłam wsypywać sól. Po chwili ziemniak wypłynął na wierzch. Podobało się to całej klasie.

Wniosek: woda bardzo słona jest gęsta i dlatego nawet ciężki ziemniak wypłynie na wierzch.

Agnieszka Abramkiewicz kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE SIEDEMNASTE - SZTUCZNA TĘCZA

Na lekcji przyrody zrobiłam sztuczną tęczę. Do miski wlałam wodę, włożyłam pod kątem lusterko i świeciłam latarką w to lusterko, tak żeby odbiła się od niego tęcza na kartce.

Niektórzy koledzy mówili, że mi się to nie uda. Za pierwszym razem coś nie wyszło, ale przy drugiej próbie pojawiła się piękna kolorowa tęcza. Wszyscy byli zachwyceni.

Roksana Zoran kl. 4a
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE OSIEMNASTE - PUSZKA I BALON

Do wykonania tego doświadczenia potrzebny jest balon i pusta puszka. Najpierw nadmuchałam balon jak najmocniej się dało. Trochę się bałam, że pęknie. Nadmuchany balon ocierałam o włosy i on się elektryzował. Przyłożyłam go do puszki i odeszłam o krok, a puszka ... poszła za balonem.

Aleksandra Wiśniewska kl. 4b
 
 
POWRÓT
 

DOŚWIADCZENIE DZIEWIĘTNASTE - KARTKA UTRZYMUJĄCA WODĘ W KUBKU

Na lekcji przyrody zrobiłam doświadczenie. Był potrzebny kubek z wodą i papier kolorowy w kształcie kwadratu. Przycisnęłam kwadratową kartkę do szklanego kubka z wodą i odwróciłam kubek do góry dnem. Potem puściłam kartkę, która została zassana przez powietrze z kubka i nie spadła, a woda sie nie rozlała.

Manuela Begier kl. 4b
 
 

DOŚWIADCZENIE DWUDZIESTE - WYBUCH WULKANU

Przygotowałem butelkę po jogurcie, którą okleiłem plasteliną, żeby wyglądała jak wulkan oraz miskę, sodę oczyszczoną i ocet.

 Wsypałem do butelki sodę oczyszczoną, potem wlałem ocet i wulkan wybuchł. Doświadczenie przeprowadziłem w misce, żeby nic się na ławce nie rozlało.

Wulkan wybuchł bo zaszła reakcja sody z octem.

Michał Kubiaczyk kl. 4a
 
 
POWRÓT
 
 
 
Zmieniony ( 01.09.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »